POLDermaatje – Extra ondersteuning

Binnen het Samenwerkingsverband wordt extra ondersteuning aangeboden. Door middel van observaties in de klas en gesprekken geven onze specialisten advies, worden doelen opgesteld en kijken we samen met de leerling, leerkracht en ouders wat passend is. Door met elkaar in gesprek te gaan komen we tot een advies. Dit kan zijn dat een leerling tijdelijk ondersteuning krijgt vanuit het POLDermaatje, de leerkracht ondersteuning krijgt van een van de specialisten of er toch gekeken wordt naar begeleiding van een van onze ketenpartners.

Samenwerking

Het samenwerkingsverband vindt dat ouders en leerkrachten belangrijke rollen vervullen in het creëren van passend onderwijs. Wij helpen ze graag bij het vormgeven hiervan. Een belangrijke vraag voor een kind dat extra ondersteuning nodig heeft of krijgt en dat zich graag zeker wil voelen op school. Maar het kan ook een vraag zijn van een leerkracht met een leerling of groep die extra ondersteuning nodig heeft. De ondersteuninsvraag van leerling en leerkracht staat centraal in het begeleidingsplan. Hierbij is de samenwerking tussen ouders of verzorgers, het kind en de leerkracht onmisbaar.

Extra ondersteuning is mogelijk als de basisondersteuning vanuit school niet voldoende is. Binnen de extra ondersteuning zijn er binnen het samenwerkingsverband verschillende mogelijkheden. Er wordt na de intakefase afgestemd wat een passende vorm van ondersteuning is en een begeleidingsplan opgesteld. ‘’Hoe doe ik het in de klas?’’, dat kan de vraag van de leerling zijn, maar soms ook van de leerkracht met een kind of groep met een extra ondersteuningsbehoefte. De specialisten stellen de ondersteuningsvraag centraal, van leerling en leerkracht.

Handelingsperspectief op de vraag ‘’Hoe doe ik het in de klas?’’

Wanneer een leerling aangemeld wordt voor extra ondersteuning start de intakefase. In de intakefase wordt de hulpvraag verder uitgediept samen met de intern begeleider, leerkracht, ouders en de leerling zelf. Wat gaat er al heel goed in de klas en waar liggen juist de zorgen? Er wordt vervolgens een begeleidingsplan opgesteld. De ondersteuning kan bestaan uit begeleiding van leerkrachten. Passend onderwijs verzorgen binnen school en in de klas vraagt maatwerk van scholen en leerkrachten. Dit is niet altijd eenvoudig binnen de complexiteit van alle dag. Samen meedenken en in gesprek gaan werkt verdiepend en helpend om leerkrachten in hun kracht te zetten. Ook kan er voor gekozen worden om handelingsgerichte diagnostiek uit te voeren. Wanneer er binnen de handelingsgerichte cyclus een onderzoekbehoefte is om de onderwijsbehoeften van een kind duidelijker te krijgen en om daarmee het handelen van de leerkracht te kunnen versterken, kan er een handelingsgericht onderzoek worden aangevraagd. Daarnaast worden er externe ondersteuningsarrangementen geboden op individueel of groepsniveau. Deze arrangementen worden op maat op basis van de vraag van de school ingericht. Dat kan een heel kortdurend en/of intensief traject zijn, dat kan ook de inzet zijn van een fysiotherapeut of ergotherapeut, het kan ook een wat langdurend traject zijn om een leerkracht te ondersteunen. Ten slotte wordt ondersteuning geboden in de vorm van het POLDermaatje.

POLDermaatje

Bij het POLDermaatje komen kinderen van verschillende scholen een keer in de week samen om te leren van en met elkaar. Iedere dinsdag- en donderdagochtend wordt het POLDermaatje georganiseerd door specialisten. De kinderen zijn welkom vanaf 8:45 en om 9:00 beginnen we. Gedurende de ochtend komen verschillende werkvormen aan bod. We gaan aan de slag in zowel grote als kleine groepjes. De kinderen worden ingedeeld passend bij hun hulpvraag. Net zoals op school is er tussendoor pauze waarin de kinderen buitenspelen. Om 11:30 gaan de kinderen naar school of huis.

We richten ons op de hulpvraag van kind, ouders en school. Wat is er nodig? We maken daarbij gebruik van verschillende methodes om maatwerk te leveren. Zo is het team geschoold in het inzetten van een zelfbeeldtraining (COMET),  werken we met het volle hoofdenboek, bieden we creatieve therapie, laten we het kind groeien in het herkennen en leren omgaan met zijn emoties en werken we aan de executieve functies.

Elke week wordt er naar aanleiding van het POLDermaatje een journaal verstuurd, waarin beschreven staat wat er is gedaan en wat is opgevallen. Zo kunnen ouders en/of de leerkracht er samen met het kind verder aan werken. Het journaal bevordert de samenwerking tussen ouders en school. Daarnaast wordt er elke periode een evaluatiegesprek gevoerd met ouders en school. Aan het einde van de peridode volgt een evaluatiegesprek met de school en de ouders om te bespreken hoe het gaat. Er staat geen vast aantal periodes voor de extra ondersteuning, dit wordt afgestemd met de school, ouders en de leerling.

Ondersteuning aan ouders

Heeft uw kind extra ondersteuning nodig op school? U kunt als ouder met uw vragen over extra ondersteuning terecht bij de school van uw kind (de leerkracht of intern begeleider) maar ook bij het oudersteunpunt. Het oudersteunpunt helpt ouders om de juiste weg te vinden naar passend onderwijs voor uw kind binnen de huidige school of naar de school met de beste mogelijkheden voor uw kind. Het oudersteunpunt is een onderdeel van Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Lelystad Dronten en geeft onafhankelijke voorlichting en advies. Ons Samenwerkingsverband vindt dat ouders een belangrijke rol hebben bij de invulling en het kiezen van een passend onderwijsaanbod. Het is door alle termen, regels en procedures soms moeilijk om een gelijkwaardige partner te zijn. Wij helpen u graag samen met de school bij het bepalen wat een passende onderwijsplek is voor uw kind.