Nieuwsbrief Dyslexie


Datum:

Website Dyslexie Centraal

Op de website van Dyslexie Centraal vind je allerlei informatie over lezen, leesproblemen en dyslexie. Een nuttige bron voor intern begeleiders en leesspecialisten. Maar ook voor leerkrachten. Twee voorbeelden. Vraag 1: wat kun je doen om te voorbereidende leesontwikkeling van kleuters te volgen?  Antwoord: In januari kan bij alle kleuters de taak Letter benoemen worden afgenomen. Deze meet de actieve letterkennis. Als een kleuter nog weinig letters kent, kun je de taak Kleuren benoemen afnemen. Samen geven deze taken informatie over de benoemsnelheid en actieve letterkennis, wat belangrijke voorspellers zijn voor het leren lezen. Let wel: bij kleuters is de normering minder hard dan bij genormeerde toetsen. Je kunt dus minder harde uitspraken doen over de resultaten. Vraag 2: Hoe organiseer je ondersteuningsniveau 3? Antwoord: De Handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2,3 en 4 (ON2, ON3, ON4) staat boordevol praktische verhelderingen en praktische tips. Om je het lezen te besparen staan er op de website een aantal tutorials waarin bijvoorbeeld ook wordt verteld hoe je ON3 kunt organiseren.

Tutorials voor ouders

Wat gebeurt er meestal als een kind maar moeizaam tot lezen komt? Dan volgt extra hulp in de klas en worden ouders ingelicht dat thuis extra geoefend moet gaan worden. Hoe ze dat thuis moeten doen of organiseren gebeurt meestal mondeling. Voor een deel van de ouders is dat voldoende om thuis aan de slag te gaan. Bij een ander deel helpt het om naar de voorlichtingsmomenten van zorgaanbieders RID of Zien in de Klas te gaan. Deze worden in de wijk georganiseerd, niet zelden gecombineerd met een reguliere ouder- of informatieavond (vraag je intern begeleider als je data wilt weten). Voor een aantal ouders is al die mondelinge informatie lastig. Daarom hebben we nu een aantal tutorials voor ouders beschikbaar. Deze zijn gemaakt door de in het onderwijs bekende Meester Erwin (check je socials). Superkorte filmpjes waarin praktische tips worden gegeven om met kinderen het lezen te oefenen. Binnenkort worden deze filmpjes via de ib-netwerken verspreid. Na januari zijn ze ook te vinden op de website van POLD.

Meertaligheid en leesproblemen

Een ingewikkelde kwestie: is er nu sprake van een achterstand door dyslexie of door meertaligheid? In Nederland groeien steeds meer kinderen meertalig op. Lelystad vormt daarop geen uitzondering. Bij Nt2-leerlingen is het dan vooral belangrijk om te kijken naar het leesproces. Observatievragen als: ‘gaan ze vooruit, welke klanken worden niet beheerst, is dat blijvend, lukt het wel als de woorden in de tekst bekend zijn?’ zijn daarom belangrijk. Ook de vraag of de taalvaardigheid in de eigen taal voldoende lukt, is cruciaal. En dat wordt weer belemmerd als er weinig met kinderen wordt gesproken in de thuissituatie. Al met al een flinke kluif dus. POLD heeft samen met de Taalschool, de zorgaanbieders RID en Zien in de Klas voor scholen een Toolkit Meertaligheid samengesteld. Deze is binnenkort te vinden op de website van POLD. Daar vind je praktische tips & tricks, die je kunnen ondersteunen om dyslexie van meertaligheid te scheiden. Succes daarmee. En als je vragen hebt, schroom dan niet om ons te benaderen via e.gommer@pold.nl

Last but not least

In 2022 verscheen een aflevering van Klokhuis over dyslexie. Daarin wordt uitgelegd wat dyslexie is en zijn kinderen met dyslexie aan het woord. Het mooie van deze 15-minuten durende clip is dat het uitgaat van de relevantie van geschreven taal in de samenleving. Jezelf kunnen redden in de buurt, bij de dokter, op je sportclub of in de stad. Daar merk je de waarde van het kunnen lezen! Overigens is het ook een leuke aflevering om met kinderen te bekijken. Zie: https://hetklokhuis.nl/tv-uitzending/4902/dyslexie